:: دوره 1395، شماره 139 - ( 10-1395 ) ::
جلد 1395 شماره 139 صفحات 27-42 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک در صنعت نفت و گاز با رویکرد مدل سازی ساختاری - تفسیری(ISM) (موردمطالعه: شرکت مهندسی وساخت تأسیسات دریایی ایران(IOEC))
روح الله تولایی *1، سجاد شکوهیار1، مریم کریمی2
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده:   (634 مشاهده)

در شرایطی که رقابت در حال تشدید است، پاسخگویی سریع به تغییرات، اهمیتی دو چندان مییابد و چابکی شرط اصلی بقا و ماندگاری است. موفقیت عملیات در یک زنجیره تأمین چابک بهشدت وابسته به توانایی شرکتها در انتخاب مناسبترین همکار در هر شرایط است . مسئله انتخاب همکار یکی از مسائل پیچیده و مهم برای سازمانهاست و محققان عموماً به این نتیجه رسیدهاند که مسئله انتخاب همکار نمیتواند به شکل اثر بخش حل شود مگر آنکه به چند مسئله جزیی تقسیم شده و هر مسئله به شکل جداگانه بررسی و حل شود. یکی از مسائل که نیاز به بررسی و حل جداگانه دارد، تعیین معیارها در انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک است.  در این پژوهش هدف این است تا مدلی طراحی شود که از نخستین گام برای انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک تا نتیجه حاصل از آن، که هدف هر سیستم تولیدی و خدماتی است، بهصورت جامع، شفاف و متوالی گنجانده شود.

در پژوهش حاضر، جهت شناسایی معیارها و بیان روابط بین معیارها، پس از مطالعه ادبیات پژوهشهای مرتبط و مصاحبه با 10 نفر از کارشناسان و خبرگان زنجیره تأمین شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، 9 عامل اثر گذار شناسایی و مبنای مدلسازی ساختاری تفسیری، تجزیه و تحلیل MICMAC و در نهایت ارتباط و توالی عوامل بهدست آمد. ارتباطات بهدست آمده در مدل 3 سطحی، نشان داد که عوامل توان مالی، سازماندهی، سیستمها و تشکیلات سازمانی، سوابق و تجربیات کاری مرتبط، فناوریهای در دسترس، ماشینآلات، تجهیزات، تعمیر و نگهداری و منابع انسانی(کمی و کیفی) سنگ زیر بنا و اساس انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک شرکت میباشد. آخرین سطح که بهشدت تحت تأثیر عوامل سطوح زیرین است، عامل خدمات پس از تحویل میباشد که سایر عوامل در سطوح مابین این دو سطح قرار دارند.

لذا با توجه به برونسپاری فعالیتهای شرکت، از نتایج بهدست آمده در مدل میتوان در واحدهای تصمیمگیرنده و ارزیابیکننده انتخاب همکار در زنجیره تأمین از جمله واحد بازاریابی، واحد کمیسیون معاملات و واحد کنترل و تضمین کیفیت، ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در جهت اهتمام در جاری ساختن سیستم های مدیریتی (ISO, OHSAS,TQM …) و سرعت و کیفیت بخشیدن در انجام کار با رعایت الزامات ایمنی، زیست محیطی و استانداردهای تعیین شده استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: مدل سازی ساختاری-تفسیری، مدیریت زنجیره تامین، معیارهای انتخاب همکار، همکاری در زنجیره تامین چابک
متن کامل [PDF 373 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۴



XML     Print


دوره 1395، شماره 139 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها